Térkövezés
Térkövek beépítési módja

A burkolókövek beépítésére Útügyi Műszaki előírás vonatkozik részletesen.

- 3-5 mm fugatáv, kvarchomokkal fugázva a burkolat vastagsága terhelés szerint
- zúzalékágy 4-8 mm szemcseeméret (vastagsága 30-40 mm)
tömörített kavics, sóder és kavics)
hézagos cementbeton és alapozó cementbeton)
védőréteg (vastagsága 200-300 mm)
szilárdított föld, cementtel stabilizált föld)
elegyengetett, tömörített és lejtős aljzat,min. lejtése 3%.


A túlnyúlásoknál, aknáknál és egyéb csatlakozási pontoknál végzett illesztési munkák során a burkolóköveket vágókoronggal vagy törőollóval tudjuk méretre igazítani.
A fektetési minta a járművek által használt burkolatrészeken a teherelosztás, a stabilitás és a zajképződés terén döntő szerepet játszik.
A fektetést a sarokból kiindulva kezdjük, lehetőség szerint a felület legmélyebb pontján, hogy a burkolás a legalacsonyabb helytől a legmagasabb felé haladjon. A burkolókövek közti fugák egyenessége érdekében a köveket egy kifeszített vezetőzsineg mentén kell rakni.


A burkolókövek lerakásakor ki kell válogatni a láthatóan hibás darabokat.
A vágási veszteség általában a felület 3%-a. Az alátámasztott burkolóköveken már lehet járni. Alumínium léccel folyamatosan tartani kell a burkolt felület előírt esését.


Az alépítmény esésének kialakítása a vízelvezetés szempontjából nagyon fontos. Ezért ajánlott a felületet hosszanti irányban minimum 0,5%-os, keresztirányban minimum 2 %-os lejtéssel megépíteni.
A lerakott (nem tömörített) burkolóköveknek kb. 10 mm-rel a kívánt szint felett kell lenniük, mivel a tömörítés során még kb. ennyit süllyednek.


A burkolókövek lerakásakor a már lerakott kövektől haladjunk, hogy ne sérüljön az ágyazat. A lerakáskor ügyelni kell a 3-5 mm fugatáv egyenletes betartására.


A fugaszélesség figyelmen kívül hagyása esetén a burkolatban szétnyílnak vagy összezáródnak majd a fugák. A burkolókövek éleit távtartókkal látták el, amelyek nem hidalják át a teljes fugaszélességet.
Fontos, hogy a távtartók a lerakáskor ne érintkezzenek.

